Dla cudzoziemców

Zezwolenia na pracę sezonową

Zezwolenie na pracę sezonową wydawane jest przez starostę na wniosek pracodawcy.

Pracodawca może starać się o zezwolenie na pracę sezonową zarówno dla cudzoziemca, który jest już w Polsce i posiada tytuł pobytowy umożliwiający wykonywanie pracy w Polsce (np. wizę - z wyjątkiem wiz wydanych w celach: turystycznym (01), korzystania z ochrony czasowej (20) lub przyjazdu ze względów humanitarnych (21)), jak i dla cudzoziemca, który dopiero będzie ubiegał się o wjazd do Polski - na podstawie wizy w celu wykonywania pracy sezonowej, bądź w ramach  ruchu bezwizowego w związku z pracą sezonową.

W sytuacji gdy cudzoziemiec będzie dopiero starał się o wjazd do Polski w celu pracy sezonowej, pracodawca przekazuje cudzoziemcowi zaświadczenie o wpisie przez starostę wniosku o wydanie zezwolenia na pracę sezonową do ewidencji wniosków w sprawie pracy sezonowej. Zaświadczenie to służy cudzoziemcowi jako podstawa do starania się o wydanie wizy w celu wykonywania pracy sezonowej lub w przypadku, gdy cudzoziemiec wjeżdża w ruchu bezwizowym, służy jako potwierdzenie celu wjazdu na terytorium RP. Wpis do ewidencji wniosków o wydanie zezwolenia na pracę sezonową jest ważny tylko 120 dni – jeżeli w tym okresie starosta nie otrzyma potwierdzenia, że cudzoziemiec podejmie pracę w późniejszym terminie, umorzy postępowanie w sprawie wydania zezwolenia na pracę sezonową. Zezwolenie na pracę sezonową starosta wydaje po przyjeździe cudzoziemca - pracodawca informuje powiatowy urząd pracy o tym fakcie, przedstawia kopię wymaganych stron paszportu cudzoziemca oraz podaje jego adres zamieszkania na terytorium RP. Po poinformowaniu urzędu przez pracodawcę o przyjeździe cudzoziemca, cudzoziemiec może pracować w trakcie oczekiwania na wydanie zezwolenia na pracę sezonową. Praca musi jednak być wykonywana na warunkach określonych w zaświadczeniu o wpisie do ewidencji, wydanym wcześniej przez urząd.

Zezwolenie na pracę sezonową wydawane jest na okres nie dłuższy niż 9 miesięcy w roku kalendarzowym. Dotyczy prac w sektorach: rolnictwo, ogrodnictwo, turystyka w ramach działalności uznanych za sezonowe określonych w: rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 8 grudnia 2017 r. w sprawie podklas działalności według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD), w których wydawane są zezwolenia na pracę sezonową cudzoziemca.

Zezwolenie na pracę sezonową jest wydawane dla określonego cudzoziemca.  Wskazany jest w nim pracodawca, najniższe wynagrodzenie cudzoziemca, wymiar czasu pracy albo liczbę godzin pracy w tygodniu lub miesiącu, rodzaj umowy będącej podstawą wykonywania pracy oraz okres ważności zezwolenia.

W okresie ważności zezwolenia możliwe jest wykonywanie każdej pracy sezonowej, a nie tylko tej wskazanej we wniosku.
 

Obowiązki pracodawcy w związku z powierzaniem pracy na podstawie zezwolenia na pracę sezonową

  • Pracodawca ma obowiązek zawarcia umowy pisemnej z cudzoziemcem, a wcześniej przedstawienia mu jej w języku zrozumiałym dla cudzoziemca. W umowie podmiot jest zobowiązany uwzględnić warunki zawarte w zezwoleniu;
  • Pracodawca ma obowiązek przestrzegania wszystkich obowiązków wynikających z powierzania pracy, takich samych jak w przypadku polskich pracowników (np. zgłoszenie do ubezpieczeń społecznych w ciągu 7 dni, gdy dana umowa podlega ubezpieczeniom, np. umowa o pracę, zlecenia czy agencyjna), a także obowiązków związanych z zatrudnieniem cudzoziemca wynikających z innych przepisów (np. przechowywanie kopii dokumentu pobytowego cudzoziemca przez cały okres jego pracy).

Przedłużenie zezwolenia na pracę sezonową

  • Dotyczy wyłącznie cudzoziemców, którzy wjechali w celu pracy sezonowej, tj. dla których był uzyskiwany wpis do ewidencji wniosków o wydanie zezwolenia na pracę sezonową (wiza „sezonowa", ruch bezwizowy w związku z wnioskiem wpisanym do ewidencji);
  • Wydawane jest w celu kontynuacji pracy u tego samego pracodawcy lub w celu podjęcia pracy u innego pracodawcy;
  • Wydawane jest na okres, który łącznie z okresem pobytu cudzoziemca w celu wykonywania pracy sezonowej, liczonym od dnia pierwszego wjazdu na terytorium obszaru Schengen w danym roku kalendarzowym, nie jest dłuższy niż 9 miesięcy roku kalendarzowego;
  • Cudzoziemiec może pracować w trakcie oczekiwania na przedłużenie zezwolenia na pracę sezonową u tego samego pracodawcy przez cały okres oczekiwania, natomiast u nowego pracodawcy – do 30 dni;
Dla obywateli Armenii, Białorusi, Gruzji, Mołdawii i Ukrainy pracodawca może wystąpić z tzw. wnioskiem wielosezonowym - starosta dokonuje wpisu do ewidencji wniosku o wydanie zezwolenia na pracę sezonową na okresy nie dłuższe niż 9 miesięcy w ciągu roku kalendarzowego (w ciągu nie więcej niż 3 kolejnych lat kalendarzowych), o ile w okresie 5 lat poprzedzających dzień złożenia wniosku pracodawca ten co najmniej raz powierzył wykonywanie pracy cudzoziemcowi na podstawie zezwolenia na pracę sezonową.  Dla obywateli z 6 ww. państw istnieje też możliwość powierzenia innej pracy niż sezonowa na okres do 30 dni w trakcie ważności posiadanego zezwolenia na pracę sezonową (z wyjątkiem pracowników tymczasowych), bez potrzeby występowania o odrębne zezwolenie na pracę - aby skorzystać z tej możliwości, pracodawca jest obowiązany do zapewnienia cudzoziemcowi wynagrodzenia na co najmniej dotychczasowym poziomie.

Informacje o publikacji dokumentu

Informacje szczegółowe urzędu

Zmiany w obsłudze wniosków dotyczących zatrudniania cudzoziemców.

Na podstawie Zarządzenia Nr 19/2021 Dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy w Szczytnie z dnia 26 października 2021 r. w sprawie formy kierowania do Urzędu oświadczeń o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi oraz wniosków o wydanie zezwolenia na pracę sezonową cudzoziemca na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w celu usprawnienia procedur związanych z obsługą:
  • oświadczeń o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi,
  • wniosków o wydanie zezwolenia na pracę sezonową cudzoziemca;
od dnia 1 listopada 2021 r. Powiatowy Urząd Pracy w Szczytnie przyjmuje wyłącznie wnioski złożone drogą elektroniczną za pośrednictwem portalu praca.gov.pl.
Rejestracja w urzędzie
Wnioski powinny być opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP.

Osoba, która nie dysponuje profilem zaufanym, a ma dostęp do konta elektronicznego  w banku ma możliwość założenia profilu zaufanego bez wychodzenia z domu, szczegółowe informacje o profilu zaufanym: https://pz.gov.pl/pz/index.

Korespondencja z urzędem w sprawie obsługi wyżej wymienionych wniosków będzie prowadzona za pośrednictwem portalu praca.gov.pl.

Pracodawcy składający wnioski w formie papierowej będą wzywani do ponownego ich złożenia w formie elektronicznej.

Kontakt:
Małgorzata Kobus – pracownik ds. cudzoziemców
telefon: 89 621 77 49
cudzoziemcy@pup.szczytno.pl

Menu Display